Var fjärde småföretagare har inte satt sig in i vad GDPR-lagstiftningen innebär.
Alarmerande siffror enligt Visma Spcs.
För drygt ett år sedan, 25 maj 2018, trädde EU:s dataskyddsförordning GDPR i kraft. Reglerna innebär ökade krav på kontroll och dokumentation för alla verksamheter som hanterar personuppgifter och tidningen Resultat har skrivit om lagen vid flera tillfällen (se länkar nedan). Den som bryter mot GDPR riskerar höga viten. Trots det har många småföretagare ändå inte satt sig in i vad GDPR betyder.
En undersökning från Visma Spcs visar att var fjärde småföretagare inte vet vad GDPR innebär för deras företag.
– Seriösa företagare måste ha koll på GDPR. Det är alarmerande att små många ännu inte har satt sig in i regelverket. De som fortfarande inte har en plan behöver sätta fart och ta fram en så snabbt som möjligt, säger Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma Spsc.
Lite drygt varannan företagare, 53 procent, har i undersökningen uppgett att de inte vidtagit några konkreta åtgärder sedan den nya lagstiftningen trädde i kraft. Och nio av tio småföretagare, 89 procent, säger att de inte är oroliga för att bryta mot reglerna.
Charlotta Marténg
Läs mer:Kom igång med GDPR – 4 tips
Läs mer: GDPR – vad får man göra?
Läs mer: GDPR och e-postpolicy – tänk på det här
Läs mer: 20 frågor och svar om GDPR
Läs mer: Hjälp vad gör jag med GDPR?