Skatteverkets brevlådor kommer tillbaka till deklarationen


Skatteverkets bortplockade brevlådor orsakade rubriker förra året.

Nu är brevlådorna tillbaka. Men bara tillfälligt runt deklarationen.


2017 påbörjade Skatteverket arbetet med att ta bort sina brevlådor på grund av säkerhetsskäl. Det gällde brevlådor utanför skattekontoren så väl som brevlådor utanför Skatteverkets, Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens gemensamma servicekontor. De bortplockade brevlådorna skapade problem vid deklarationen förra året, då många hade missat att man behövde posta deklarationen i ett frankerat kuvert eller lämna in den på ett servicekontor under dess öppettider.

Men Skatteverket verkar tagit till sig av kritiken. I år öppnar myndigheten brevlådor på ett 60-tal platser för att underlätta för personer som vill lämna sin pappersdeklaration. De tillfälliga brevlådorna kommer att vara öppna 16 april till 2 maj. På en del kontor utökas också öppettiderna för att underlätta inlämningen av deklarationen.

 –  Nästan 90 procent av alla privatpersoner deklarerar digitalt och bland dem som deklarerar på papper postar de flesta sin deklaration. Men vi vill göra det enklare även för dem som vill komma direkt till oss. Därför öppnar vi tillfälligt brevlådor på ett antal kontor de sista veckorna, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Den som inte vill bege sig ut till ett service- eller skattekontor kan liksom tidigare år posta sin pappersdeklaration. Då ska den postas till Skatteverkets inläsningscentral. Det går inte att posta till de tillfälliga brevlådorna.

Charlotta Marténg

Texten publiceras i samband med tidningen Resultat


FAKTA:

  • Deklarationen skickas till digitala brevlådor 7-13 mars och på papper 15 mars till 15 april. För att få deklarationen digitalt krävs anslutning till en digital brevlåda för myndighetspost senast 28 februari.
  • Deklarationen öppnar 19 mars. Sista dagen att deklarera är 2 maj. Säkrast och snabbast är att deklarera digitalt – genom att ringa, sms:a, använda appen eller e-tjänsten.
  • Hela listan – alla kontor där du kan lämna deklaration under öppettid samt platser där det finns tillfälliga brevlådor eller brevinkast 16 april-2 maj.
  • Den som postar deklarationen ska använda adressen: Inläsningscentralen, Inkomstdeklaration 1, FE 8000, 107 75 Stockholm. Det går inte att posta till tillfälliga lådor.

Allt om att deklarera: https://www.skatteverket.se/deklaration